Thursday, August 30, 2007

Wednesday, June 27, 2007

Update (2):
Ku Li Sebagai PM
Mahyuddin DPM?

Polemik antara bloggers dan surfers menerusi blog ini mengenai siapakah yang layak menjadi PM dan TPM di masa akan datang, kini semakin rancak. Terbaru sekali, blogger Hamizi (yang baru-baru ini mencetuskan angan-angan supaya Ku Li jadi PM) pula mencadangkan agar Tan Sri Mahyuddin Mohd Yassin dipertimbangkan sebagai TPM.

Angan-angan Hamizi mengenai jawatan TPM ini adalah seperti berikut:

Ku Li tidak perlu diperjelaskan. Semua orang tahu tentang ketokohan beliau. Cuma tiada 'rezeki' beliau kerana yang ditentang dahulu adalah tokoh negarawan yang hebat, iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad.

Di sini saya hanya ingin menjelaskan kenapa Muhyiddin Yassin tidak harus diketepikan. Di sepanjang karier beliau sebagai menteri kabinet, tidak kira di mana kementerian yang beliau ditugaskan, pasti kita nampak hasil kerjanya dan kesungguhan beliau menyelesaikan masalah. Beliau seorang menteri 'pekerja' yang baik. Mungkin PRnya yang sedikit lemah menyebabkan kurang sokongan dari akar umbi. Rakyat tidak mahu pemimpin yang gila populariti tetapi tidak tahu kerja dan mudah pula diperbodohkan oleh orang luar/bawahan. Kita mahu tindakan. Muhyiddin ada kelebihan tersebut. Beliau selalu bertindak.

Jika ada yang mengatakan Muhyiddin tiada karisma sebagai pemimpin atau tiada PR, saya tidak bersetuju jika ini dijadikan kayu ukur. Bak kata bos saya dahulu (seorang berbangsa Cina), "ada satu lagi PR yang orang tak mahu buat. Iaitu buat kerja dengan betul dan bertanggungjawab."

Setelah TDM, kita ketandusan 'hero' yang boleh menjamin masa depan agama, bangsa dan negara. Saya sangat berharap Ku Li menjadi PM manakala Muhyiddin sebagi TPM. Dan Ku Li pula wajar menyediakan Muhyiddin sebagai pengganti. (Saya masih berangan agaknya...)

Sementara itu, angan-angan blogger Hamizi yang disokong penuh oleh blogger Haji, disokong pula oleh blogger Gojira. Katanya: “Sokong...” Gojira adalah bekas mahasiswa yang pernah menyokong aliran Semangat 46.

Pendapat lain-lain bloggers mengenai angan-angan blogger Hamizi adalah seperti berikut:

Salwa: Di mana-mana orang sibuk memperkatakan siapa yang layak menjadi next PM. Termasuk orang UMNO sendiri. That says a lot about the current PM. Masa zaman TDM orang tak buat spekulasi sebegini.

MY KU LI: Samada Ku Li layak atau pun tidak, biarlah masa yang menentukan…

Noriday: Ku Li tu sama era dengan Tun M, sudah lanjut usia. Kita rakyat Malaysia memerlukan seorang PM yang berpengalaman dalam bidang pentadbiran negara dan mesti smart, penuh dengan ideologi yang bernas dan tidak terlalu tua atau muda. I prefer someone who can think like Dr M, kalau boleh.

Demikianlan update terbaru terhadap angan-angan blogger Hamizi semoga Ku Li jadi PM Malaysia.

Sebagai penutup kali ini, saya difahamkan blog ini sukar diakses oleh banyak pihak yang cuba mengirimkan reaksi. Kepada mereka saya katakan, blog saya, khususnya yang disifatkan oleh pemantau UMNO sebagai panas, memang sering kena godam. Setiap dua hari sekali juruteknik terpaksa membersihkan komputer saya daripada berpuluh-puluh serangan trojan horse yang dihantar untuk mensabotaj blog-blog berkenaan. Siapa mereka? Saya tak tau! Anda teka dan anda jawablah sendiri! – Ruhanie Ahmad

Posted by mayaputera at 4:18 PM

No comments: