Thursday, August 30, 2007

Thursday, June 7, 2007

Allah Peliharakan Sultan

Hari ini fikiran saya terganggu dengan beberapa perkembangan mutakhir di tanahair, terutamanya di Negeri Johor Darul Takzim, dan khusus sekali mengenai Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI).

Oleh kerana saya hanya seorang warga biasa, maka saya hanya termampu untuk menulis sekadar mana yang “politically correct” dan merdu nadanya di telinga pembesar di Kuala Lumpur.

Apapun, di bawah ini saya paparkan lirik Lagu Bangsa Johor. Mudah-mudahan lirik ini menambahkan lagi kesetiaan anak-anak Johor kepada DYMM Baginda Sultan Johor. Moga-moga DYMM Baginda Sultan Johor akan terus menjadi sumber inspirasi kepada perjuangan bersama mempertahankan kedaulatan setiap inci bumi Johor di Malaysia yang merdeka ini. Kepada Allah Brserah. – Ruhanie Ahmad


Lagu Bangsa Johor

Allah peliharakan Sultan

'Nugerahkan dia
segala kehormatan
sihat dan ria
kekal dan makmur
luaskan kuasa
naungkan kami
rakyat dipimpini
berzaman lagi
dengan merdeka bersatu hati
Allah berkati Johor

Allah selamatkan Sultan.

Nota: Lagu Bangsa Johor Dari Wikipedia Bahasa Melayu

Lagu Bangsa Johor adalah lagu kebesaran negeri Johor Darul Takzim. Lagu ini digubah oleh konduktor pancaragam Armenia, Mackertich Galistan (juga digelar MG Abdullah) dan liriknya dikarang oleh Kapten Hj. Mohamed Said bin Hj. Sulaiman (1876-1955).

Dipadankan pada tahun 1897 daripada "dondang sayang", sebuah lagu Melayu yang masyhur, dan dipersetujui oleh Sultan Ibrahim, ianya tidak mempunyai lirik sehingga 1914. Semasa itu, Hubert Allen Courtney (1878-1959), seorang kakitangan daripada Hong Kong Bank di Johor Bahru, mengarangkan liriknya dalam Bahasa Inggeris dan ianya diterjemahkan oleh Kapt. Hj Mohamed Said dalam

http://ms.wikipedia.org/wiki/Lagu_Bangsa_Johor


Posted by mayaputera at 8:35 PM

No comments: