Thursday, August 30, 2007

Wednesday, July 4, 2007
Jadi Jawapan Kepada Kuan Yew?
Elegent Silence Dan Muka Sardin


Para pembesar UMNO nampaknya memang sangat-sangat menghayati istilah “elegent silence” yang diperkenalkan oleh Tun Musa Hitam. Sebab itulah mereka terus buat muka lawa (atau muka sardin) dan terus membisu seribu bahasa terhadap tuduhan LKY bahawa kini ada percubaan oleh sestengah pemimpin UMNO, khususnya UMNO Johor, untuk menyingkirkan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Rakyat Malaysia dan ahli UMNO memahami Abdullah bila beliau terlupa memakai tali leher merah yang sama coraknya dengan lain-lain keluarga JPM Isnin lalu. Tetapi, adakah Abdullah juga mahu rakyat dan ahli UMNO juga memahami sebab-sebab beliau memilih “elegent silence” terhadap dakwaan LKY tempohari?

Untuk mereka yang terlupa, mudah lupa dan pura-pura lupa, beginilah kata-kata tuduhan atau dakwaan LKY:

“Adalah satu perkara bagi parti Pas cuba menjatuhkan Perdana Menteri, tetapi apabila pemimpin UMNO, terutama dari Johor, turut bertindak serupa, pelabur dari Singapura mesti bertanya secara serius bila sikap itu akan berubah, dan sama ada mereka mengalu-alukan kita di IDR."

Memang dakwaan LKY dibuat dalam konteks WPI. Tetapi, tidakkah pembesar-pembesar UMNO sedar bahawa kata-kata “adalah satu perkara bagi parti Pas cuba menjatuhkan Perdana Menteri, tetapi apabila pemimpin Umno, terutama dari Johor, turut bertindak serupa” yang disebut secara sekali lalu adalah intisari kepada kenyataan LKY itu?

Sehingga hari ini, kata-kata tuduhan di atas dibiarkan tanpa reaksi. Sebab apa? Sebab yang mengeluarkan dakwaan adalah LKY? Siapa LKY? Orang kata, dia tu “maharaja” di pulau sekangkang kera. Jadi, apa pasal kita takut?

Kepentingan siapakah yang akan terjejas kalau pembesar-pembesar kita bersuara? Tidakkah rakyat, khususnya ahli-ahli UMNO, akan mengambil kesimpulan bahawa ada pembesar UMNO yang kecut perut untuk memperbetulkan kenyataan LKY yang sangat melulu?

Tidakkah strategi “elegent silnce” ini hanya akan mengesahkan persepsi umum bahawa ada di kalangan sesetengah pembesar Malaysia/UMNO kini seolah-olah dah jadi “lembu cocok hidung” kepada LKY atau Singapura?

Adakah dengan berdiam diri terhadap dakwaan LKY ini ada sesetengah pembesar kita yang nak menguji reaksi rakyat jelata? Kalau begitu, blogger Hamizi berkata: “betulkanlah apa yang tak betul. Kalau kalau Pak Lah nak test reaksi rakyat, saya dengan bangganya menjadi rakyat Malaysia yang pertama declare persetujuan dengan usaha menyingkirkan ……”

Blogger Md. Kamel pula berkata: “ Sayang seribu kali sayang yang membuat kenyataan tersebut adalah LKY. Bukannya TDM. Kalaulah komen umpama itu keluar dari mulut TDM, sudah pasti para pengampu dalam UMNO akan tidak berlengah-lengah untuk menghentam TDM, umpama sang harimau yang sedang kelaparan. Dah tentu UMNO memilih untuk senyap kerana kita tahu LKY tu siapa.”

Blogger Aliff Rahman pula berkata: “Bagus rasanya kenyataan LKY dan WPI yang diharap boleh mennyebelahi pihak yang tertentu. Tetapi, secara tidak langsung juga akan menguatkan lagi api perjuangan di kalangan rakyat yang prihatin. Menunggu-nunggu juga satu agenda besar yang mungkin terjadi dan melonjakan semangat cinta pada tanah air di kalangan rakyat membara. Kata orang, "sepandai-pandai tupai melompat.." Itu bagi orang yang membuat kerosakan. Tapi, Firman Allah bermaksud jika kita bersyukur Tuhan akan tambah nikmat. Sama-samalah kita fikir wahai para pemimpin dan seluruh rakyat Malaysia.”

Oleh itu, teruskanlah “elegent silence” terhadap dakwaan LKY ini. Dengan cara ini, orang UMNO khususnya, mungkin akan bersuara seperti blogger Hamizi dan blogger Md. Kamel seperti di atas. Mereka akan mengatakan bahawa bila LKY kritik UMNO, orang diam. Bila TDM (Tun Dr Mahathir Mohamad) tegur UMNO atau kerajaan, riuhnya merata kampung!!

Teruskanlah “elegent silence” terhadap LKY ini kerana rakyat dan ahli UMNO mungkin akan jadi seperti blogger Aliff Rahman yang tertunggu-tunggu akan munculnya “satu agenda besar” yang boleh melonjak serta membarakan semangat cinta kepada tanah air tercinta. – Ruhanie Ahmad

Posted by mayaputera at 1:04

No comments: