Friday, August 31, 2007

Mimpi Besar Di ambang Dewasa

Limapuluh tahun adalah usia emas, matang dan dewasa. Lantas sambutan ulangtahun ke-50 kemerdekaan negara juga bukannya satu upacara biasa yang cukup sekadar diraikan dengan dendangan lagu-lagu patriotik dan kibar-kibaran jalur gemilang. Atau pun, sempurna sudah sambutan jubli emas kemerdekaan negara bila bunga api berdentam-dentum merona angkasa dengan keindahan yang amat singkat dan terlalu sementara.

Kedewasaan usia ini sebenarnya mempunyai tuntutan lebih besar dan lebih syahadu daripada itu. Ia menuntut satu upacara sambutan yang memancarkan kebanggaan bangsa serta keunggulan tamadunnya di bumi merdeka. Ia menuntut siri ucapan segar penuh tenaga dari para pembesar untuk memperkasa dan menyemarakkan lagi tekad, azam, cita-cita dan daya juang anak-anak bangsa dalam perjuangan mecipta kegemilangan di hari muka.

Maka, malang sekali kalau kita hanya menerima hamburan retorika kosong yang diluahkan secara cempelung-cempelung bagaikan madah si Lebai Malang yang amat pemurah kepada pedagang biarpun anak di rumah mati kebuluran. Lebih malang lagi kita kalau jeritan merdeka yang dilaungkan di usia dewasa ini adalah hambar seperti gegak gempita sorak-sorainya si Pak Kadok yang sentiasa lalai bahawa kampung halamannya telah lingkup digolok-gadai.

Maka, apa harus kita lakukan? Adakah kita mahu terus-terusan membalut jiwa kita yang terluka akibat warna dan suasana yang cacamarba? Adakah kita hanya mahu terus berdiam diri, berpeluk tubuh jadi pemerhati, dengan rasa hampa campur kecewa yang amat pilu menusuk kalbu? Adakah kita mahu izinkan terus supaya diusia merdeka sedewasa limapuluhan ini pun masih wujud segolongan pembesar warga yang berjiwa hamba dengan pemikiran kelas ketiga?

Lantaran itu, tidakkah perlu kita bersama-sama menyusun gerak satu perjuangan berjuta langkah? Tidakkah wajar sama-sama kita bangkitkan suatu gagasan perjuangan sejati membela pertiwi? Tidakkah bijaksana kalau sama-sama kita isi kemerdekaan bumi tercinta ini dengan program dan dasar yang berilhamkan kegemilangan silam, sejarah silam dan tamadun silam, di mana paksinya adalah kegemilangan Melayu dan kecemerlangan Islam?

Sama-samalah kita doakan semoga angan-angan gerak kebangkitan seperti ini bisa jadi satu kenyataan untuk memusnahkan segala bentuk kemungkaran dan kebejatan yang sedang bermaharajalela di sekeliling kita pada hari ini. Mudah-mudahan juga, gagasan perjuangan seperti ini menjelma jadi satu realiti untuk memulihkan semula kesepaduan dan keserasian ssistem kenegaraan Malaysia mutakhir ini, iaitu sistem Raja Berperlembagaan yang disendikan oleh prinsip Demokrasi Berparlimen.

Pada waktu yang sama, teruskanlah usaha kita untuk memanjatkan doa kepada Allah Yang Maha Kuasa supaya dilindungilah bumi tercinta ini dari kepura-puraan, dihindarkanlah bumi tercinta ini dari kemusnahan, supaya barisan pimpinan warga tanpa nama yang mungkin muncul suatu ketika nanti, diberikan petunjuk Allah SWT untuk menuju ke arah jalan perjuangan yang lurus dan benar.

Demikianlah gagasan mimpi besar dikala usia kemerdekaan negara kita kian mendewasa seperti pada hari ini. Moga-moga agama kita terus mulia syiarnya, bangsa kita sentiasa unggul darjatnya, negara kita tetap mantap kedaulatannya, dulu, kini dan selamanya.

Daulat Tuanku!!! Merdeka!!! – Ruhanie Ahmad

No comments: