Thursday, August 30, 2007

Tuesday, July 3, 2007

Komen Lamandau Mengenai LKY
Dan Elegent Silence Oleh UMNO



“Apabila orang luar membuat kenyataan mengenai percubaan menyingkir Pak Lah, Tingkat 4 melihatnya sebagai perbuatan dalam usaha meyokong Pak Lah dan bukan sebagai campur tangan dalam hal ehwal politik kita. Perkara seperti ini di galakkan!

Mengapa harus menggunakan menteri mentor negara jiran untuk menyatakan sedemikian. Mungkin Tingkat 4 tidak tergamak mencetuskan polemik percubaan menyingkir Pak Lah. Kalau orang luar cakap, agak senang untuk menepisnya nanti.

Saya melihat kenyataan LKY mempunyai implikasi tertentu dalam arena politik tanahair. Memandangkan LKY mempunyai akses yang begitu baik dengan semua komuniti perisikan di rantau ini, maka kenyataannya itu mempunyai kredibiliti yang tinggi.

Maka sahlah bahawa wujud usaha untuk menyingkirkan Pak Lah dari kalangan Umno sendiri. Bila Pak Lah sendiri tak respon, menunjukkan beliau mahu membiarkan isu ini diperdebatkan umum dengan harapan meraih maklumbalas yang tepat sebelum membuat apa jua kenyataan.

Kenyataan LKY ini juga mejelaskan kepada kita usaha Singapura memantapkan pengaruhnya dalam WPI setelah kita bersetuju diwujudkan JK bersama peringkat menteri.

Amat kesihan melihat gelagat Syed Hamid di Parlimen semalam (2 Julai 2007) cuba memberi penerangan dalam isu ini. Katanya kenyataan LKY bukan pendirian kerajaan Singapura. So naive! Syed Hamid fikir orang Malaysia bodoh macam unta ke? Apa jua keluar dari mulut LKY adalah official kerana beliau mantan PM, Senor Minister dan sekarang Menteri Mentor!

My final analysis : the statement issued by LKY is consonent with Pak Lah's stand to fathom UMNO's reactions!”

Nota: Adakah pandangan Lamandau seperti di atas dikongsikan oleh ramai rakyat Malaysia? Adakah pandangan itu juga mencerminkan hakikat yang sedang berlaku di Malaysia hari ini? – Ruhanie Ahmad

Posted by mayaputera at 1:17 PM


UMNO Pilih Elegent Silence
Kepada Tuduhan Kuan Yew?



Sudah tiga hari LKY menuduh adanya pemimpin UMNO, khususnya UMNO Johor, cuba menyingkirkan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Anehnya, reaksi UMNO hanya sunyi dan sepi.

Kenapa jadi begini? Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak dan Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein yang mengulas kenyataan LKY dua hari yang lalu hanya menjawab dalam konteks WPI sahaja.

Kedua-duanya tidak langsung menjawab tuduhan mengenai percubaan menyingkirkan Abdullah. Hakikat seperti ini sungguh menghairankan.

Rakyat terus ternanti-nanti reaksi kepimpinan negara terhadap tuduhan LKY itu. Jadi, janganlah sampai strategi ‘elegent silence’ ini menyebabkan lebih ramai rakyat dicengkam dilemma dan keresahan. – Ruhanie Ahmad

Posted by mayaputera at 2:35 AM

No comments: