Friday, October 26, 2007

Menantu PM nak jadi PM pada umur 40 (5)

Anti-Khairy

Menantu PM Bakal MB Baru Negeri Sembilan?

Anda terkejut mendengar berita ini? Tetapi tidak di dalam UMNO. Khabar angin ini telah tersebar dengan meluas. Semua orang UMNO tahu bahawa Mohamad Hassan adalah proxy menantu PM untuk menjaga kepentingan beliau di Negeri Sembilan.

Malahan semenjak menjadi Menteri Besar N.S pada tahun 2004, Mohamad Hassan lebih banyak menyerahkan kuasanya kepada abangnya sepertimana Pak Lah menyerahkan kuasanya kepada menantunya.

Mohamad Hassan dikatakan sudah tidak tahan lagi dengan tekanan dalaman oleh ramai orang didalam UMNO dan tidak akan meneruskan menggepalai N.S selepas pilihanraya umum ke 12 ini.

Sebenarnya khabar angin tentang Mohamad Hassan sudah tertekan untuk meneruskan untuk menjadi Menteri Besar ini telah dirancang oleh Menantu PM, Konco-konconya dan Mohamad Hassan sendiri.

Apabila Mohamad Hassan bersetuju untuk mengambil alih tempat Tan Sri Isa Samad sebelum pilihanraya umum ke 11 yang lalu, beliau juga telah bersetuju untuk duduk disitu selama satu penggal sahaja. Ertinya, selepas PRU ke 12, Menantu PM akan mengambil alih jawatan itu selepas bertanding dalam mana-mana DUN di Negeri Sembilan.

Mengapa menantu PM mahukan jawatan Menteri Besar Negeri Sembilan?

Dalam artkel "Menantu PM nak jadi PM pada umur 40 (Bahagian 4)" kami telah mendedahkan rancangannya untuk melatakkan Wan Farid sebagai Menteri Besar Terengganu. Jadi untuk dirinya sendiri, Negeri Sembilan adalah tapak terbaik kerana asal-usul keluarganya disitu.

Beliau tahu bahawa kelemahan utama dirinya ialah kerana beliau seringkali dikaitkan sebagai Menantu PM dan oleh kerana itu apa sahaja yang dia buat tidak akan dilihat sebagai kebijaksanaannya tetapi oleh kerana beliau mempunyai kelebihan oleh kerana mempunyai Sijil Nikah dengan anak Pak Lah.

Jadi apabila beliau telah dinobatkan secara rasmi sebagai Menteri Besar Negeri Sembilan, maka mudahlah untuk menarik peruntukkan daripada Kerajaan Pusat untuk membangunkan Negeri Sembilan dengan pesat. Selain daripada itu, undi daripada Perwakilan UMNO Negeri Sembilan sudah berada ditangannya. Maka makin kuatlah dia. Di Terangganu Wan Farid yang sudah terhutang budi dengannya sudah pasti akan memberikan undi daripada Perwakilan UMNO Terangganu.

Dua negeri sudah berada ditangannya. Negeri mana lagi? Dapatkah beliau menyingkirkan musuh ketatnya Khir Toyo di Selangor? Nanti tulisan akan datang.

http://malaysia-today.net/blog2006/index.php?itemid=9413

1 comment:

Kamalkamal said...

Datuk,
Ahli-ahli UMNO ada dua puak. Satu puak menyokong KJ dan satu puak lagi menentang. Puak yang menyokong adalah kerana hendak menumpang tuah menantu PM. Ada kalangan mereka yang telah mendapat hasilnya. Asalkan jangan membantah cakap KJ. Ada juga yang terhutang budi kerana KJ banyak membantu terutama di kalangan Ketua-ketua Pemuda Bahagian.

Puak yang menentang pula kerana kehadiran KJ hampir-hampir menutup periok nasi mereka. Namun hari ini puak yang menyokong lebih banyak dari yang menentang. Dalam hal ini KJ amat pandai memainkan peranannya sebagai Naib Ketua Pemuda.

Begitu juga peranan proxy-proxy beliau yang cukup hebat, termasuklah Datuk Norza. Peranan tingkat empat JPM juga banyak membantu KJ dalam kariernya.

Tiket yang beliau ada amat berharga. Kesempatan ini beliau gunakan sebaik mungkin dan tak mustahil beliau akan menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan. Kalau beliau bertanding di Rembau...tentu seluruh jenteranya akan membantu...orang berbudi kita berbahasa...inilah orang Melayu!!!