Sunday, October 7, 2007

Gerakan Dan Tsu Koon
Nak Hapuskan Melayu?

Parti Gerakan adalah komponen Barisan Nasional (BN) sejak tahun 70-an. Lebih tepat lagi, selepas peristiwa 13 Mei 1969.

Gerakan mendakwa sebagai parti berbilang keturunan. Tapi, di bawah kepimpinan Tan Sri Koh Tsu Koon, Gerakan nampaknya seolah-olah kurang sensitif terhadap Islam dan keunggulan Melayu.

Kalau tidak, kenapakah adakan perhimpunan agung parti pada bulan Puasa? Bukankah ini menyukarkan ahli-ahlinya yang beragama Islam? Tidakkah ini menyebabkan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi jadi serba salah?

Kalau tidak, kenapakah Ketua Pergerakan Pemuda Gerakan minta wujudkan satu parti multi-keturunan gantikan BN?

Apa motif cadangan ini? Untuk hapuskan Melayu jadi tonggak BN? Untuk hapuskan kerajaan Malaysia berpaksikan UMNO? Tidakkah ini cadangan anti-Melayu?

Perkembangan ini perlu dipandang serius oleh semua pihak, khususnya Melayu/Islam. Atau, mungkinkah hakikat ini yang sebenarnya mendasari pemerintahan Gerakan di Pulau Pinang selama ini?

Sesiapa yang mengikuti nasib Melayu/Islam di Pulau Pinang selama ini pasti akan menyedari apa yang terhurai di sebalik persoalan-persoalan di atas.

Jadi, salahkah kalau hakikat tempang seperti ini ditegur, dikritik dan mesti diperbetulkan sejajar dengan semangat setiakawan dalam BN?

Selama mana lagikah pembesar BN, UMNO dan PAS akan mendiamkan diri terhadap perkembangan seperti ini? Fikir-fikirkanlah seikhlas-ikhlasnya! – Ruhanie Ahmad

No comments: