Friday, September 28, 2007

Tabung Haji Jual Saham LKT Bhd
Kepada Syarikat Temasek-Linked?

Ini berita terbaru mengenai aktiviti korporat Malaysia-Singapura yang wajar kita ketahui. Tabung Haji menjual sahamnya dalam LKT Industrial Bhd di Pulau Pinang kepada sebuah syarikat Temasek-linked di Singapura.

Tabung Haji - pelabur kedua terbesar - mempunyai 19.52 peratus saham dalam LKT Industrial Bhd. Pelabur utama syarikat tersebut - dengan 23.54 peratus saham - adalah Datuk Loh Khee Lian.

Temasek Holdings (Pte) Ltd yang memiliki banyak syarikat dalam pelbagai bidang adalah sayap pelaburan milik kerajaan Singapura. Ini bermakna bahawa Tabung Haji, walaupun dengan secara tidak langsung, telah menjual sahamnya dalam LKT Industrial Bhd kepada kerajaan Singapura.

Berita-berita mengenai penjualan saham Tabung Haji ini boleh dibaca sepenuhnya menerusi link berikut:

1. http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2007/9/26/business/18995491&sec=business
2. http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2007/9/27/business/19009138&sec=business
3. http://www.cnbc.com/id/20988477/for/cnbc
4. http://www.forbes.com/markets/feeds/afx/2007/09/26/afx4157254.html

Maklumat sepenuhnya mengenai LKT, termasuk LKT Industrial Bhd boleh diakses menerusi link berikut:

1. http://www.lkt.com.my/index5.html
2. http://www.lkt.com.my/contact.html
3. http://wrightreports.ecnext.com/coms2/reportdesc_COMPANY_C45889460
4. http://sg.finance.yahoo.com/q?s=9822.KL&d=t
5. http://biz.thestar.com.my/marketwatch/charts/l.asp?code=9822~LKT&p1=3.28&p2=3.42&p3=3.42&p4=3.2&p5=3.26&p6=-0.02&p7=-0.61&p8=23748&p9=8.451

Profile Temasek-linked company yang dikatakan membeli saham Tabung Haji dan Datuk Loh dalam LKT Industrial Bhd boleh dibaca menerusi link berikut:

1. http://www.singaporemirror.com.sg/co_singaero.htm
2. http://sg.pagenation.com/sin/Singapore%20Aerospace%20Manufacturing%20Factory_103.7151_1.3416.map
3. http://www.sam.sg/aboutus/glance.html

Apa yang diberitakan seperti di atas adalah satu urusan korporat yang biasa. Tetapi, bila Tabung Haji adalah milik kerajaan Malaysia, pastinya penjualan sahamnya dalam LKT Industrial Bhd kepada Temasik-linked company menimbulkan tandatanya yang bukan kecil. Ini kerana LKT Industrial Bhd adalah sebuah syarikat yang strategik.

Jadi, siapakah yang membenarkan Tabung Haji menjual sahamnya GLC Singapura? Adakah ianya dirstui oleh Menteri Kewangan I? Apakah rasional dan motif saham itu dijual? Sudahkah penjualan itu dikaji daripada seluruh aspek akan kesan dan implikasinya?

Kebelakangan ini berapa banyak lagikah saham-saham GLCs Malaysia yang telah dijual atau akan dijual kepada Temasek-linked companies atau GLCs Singapura? Yang kita tau adalah Telekom Malaysia. Lagi?

Pada waktu yang sama, adakah kita pernah terdengar berita di mana GLCs Malaysia membeli saham GLCs Singapura? Adakah Singapura pernah termimpi untuk menjualkan saham GLCs miliknya kepada GLCs Malaysia? Mungkinkah Singapura akan berhati baik dan berbuat demikian tidak lama lagi? Atau, mungkinkah kita tunggu sehingga kucing bertanduk pun mimpi sebegini tidak akan jadi realiti? – Ruhanie Ahmad

10 comments:

putera bentan said...

Berita ini memeranjatkan saya. Apa sebab agaknya Tabung Haji jual kat Singapura? Lagi-lagi Singapura, Singapura. Apa hal dengan Malaysia sekarang ni? Kerja Beruang Hitam ke ni?

puteramaya said...

Putera, terima kasih.

Soal ini hanya permainan korporat yang biasa. Tapi, kerana ia libatkan Tabung Haji, kenalah kita tau kepada latarbelakang hal ini.

Satu lagi, bila ia membabitkan GLC Singapura, tentu sensitiviti kita teruja. Kita mesti nak tau, kenapa asyik Temasek dan Temasek..

Tapi, terserahlah kepada pemerintah. Kita sebagai rakyat hanya boleh bertanya. Kalau pemerintah buat tak dengar, apa kita boleh buat? Yang rugi kita semua la..

Salam takzim.

joe penang said...

Adakah tindakan kita umpama anjing menyalak bukit?

Biarkan jika tanahair ini tergadai(moga dijauhkan) kepada Sang Nila Utama. Yang penting kita sebagai rakyat perihatin telah menzahirkan kebimbangan/keprihatinan /ketidaksetujuan dalam isu ini.

Perlukah kita zahirkan pula dalam PRU12 nanti? TDM pula masih lagi di IJN. Apa lagi mampu dilakukakan? Tanyalah sendiri hati nurani kita semua. Jawablah dengan penuh kejujuran. Cukuplah Singapura, JB, Melaka & PP tergadai kepada cha ya nun alif.

A Voice said...

Resume CEO Tabung Haji yang pernah terpapar di website ECM Libra beberapa bulan dahulu:

"Ismee Ismail is CEO of ECM Libra Securities. An accountant by profession, Ismee has varied commerce and industry exposure, having work experience in a public listed company, multinational company, government owned entity and government agency. Prior to joining ECM Libra, Ismee was CFO at Lembaga Tabung Haji. He began his career with Arab Malaysian Development Berhad as its Management Accountant, and subsequently joined Shell Malaysia in 1989, where he held several key finance positions, including Head of Forex and Banking. In 1998, he served with the pioneer management team at the national asset management company, Pengurusan Danaharta Nasional Berhad, as its Chief Accountant/Treasurer."

Jawabnya adalah ECM Libra

Hamizi said...

jual lah satu malaysia kepada singapura...

"malay" sudah "si"...

puteramaya said...

Joe, Voice dan Hamizi, terima kasih.

Joe: Saya harap ramai rakyat jelata yang sudi menjawab cabaran anda secara jujur.

Voice: Terima kasih atas kiriman info tu. Sangat relevan dan berguna.

Hamizi: Dayus Melayu mengaku kalah di luar gelanggang...

Salam takzim.

Hamizi said...

saya bukan putus asa...

saya orang yang praktikal... saya tidak mahu asyik bercakap tapi tidak buat apa-apa...

saya masih mengharap ada pemimpin (dalam UMNO) yang akan secara terus-terang menentang PM sekarang...

saya harap pemimpin ini punya strategi, pasukan & "timing" yang betul untuk bertindak...

saya harap kita kenal musuh kita, bukannya asyik mengagungkan sejarah kita yang lampau...

saya harap kita akan mengikut mentaliti jebat di zaman moden ini...

saya harap melayu tidak asyik berangan lagi...

adakah terlalu banyak yang saya harapkan atau kita memang MELAYU BACUL...

puteramaya said...

Hamizi, terima kasih.

Macam ni baru Hamizi yang saya tau.. Ada semangat. Anda tak harap banyak sangat. Pokoknya, sapa yang nak ke depan kalau tak kita.

Tapi, bila dah ada yang sanggup macam anda harapkan, sewmoga anda akan bersama. Saya yakin Allah akan mendorong seseorang untuk bangkit bersama kita. Selamat berjuang........

Salam takzim

haji said...

Tun Dr Mahathir tidak melakukan kesilapan bila memilih Dolah sbg pengganti. Tetapi Dolah nyayok lepas Endon meninggal.(sepatutnya di kaunseling supaya tidak terlalu sedih) Masa tu lah dia tak peduli sangat pasal mentadbir negara. Masa tu lah iblis-iblis mula merancang untuk mengambil kekayaan negara dan lain-lain.

puteramaya said...

Terima kasih Tuan Haji. Pandangan anda segar dan baru. Saya kata begitu kerana kini terdengar juga orang tempelak TDM kononnya kerana pilih AAB sebagai PM. Kata mereka, kalau TDM pilih orang yang betul, Malaysia tak kucar-kacir macam sekarang.

Salam takzim.