Monday, September 3, 2007

Anak Merdeka Berjiwa Hamba (3)

Di bawah ini saya sedut artikel Datuk Rejal Arbee yang disiarkan oleh Mykmu dengan tajuk Terkuburnya Kelantan Delights di Suria KLCC, untuk membuktikan wujudnya anak-anak merdeka yang berjiwa hamba di kalangan kita pada hari ini.

Tulisan Datuk Rejal sepenuhnya boleh diakses menerusi link berikut:
http://www.mykmu.net/modules.php?name=News&file=article&sid=5988

Restoran Kelantan Delights, satu-satunya restoran masakan Melayu yang telah beroperasi selama 10 tahun di Suria KLCC, Kuala Lumpur, terpaksa menamatkan riwayat perniagaannya mulai 23hb Ogos 2007.

Keputusan penutupan itu dipercayai dibuat oleh Pengurusi Eksekutif Suria KLCC dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, seorang warga Australia bernama Brian Andrew.

Pengurusan Suria KLCC tidak telus kerana merahsiakan kadar sewa yang dikenakan kepada premis lain yang bersebelahan. Misalnya Chakri Palace (masakan Thai), Spice of India atau Madame Kwan dan Shan Village (masakan Cina). Apakah kadar sewa yang dikenakan kepada mereka itu sama dengan yang dikenakan kepada Kelantan Delights? Mereka menjadikan kadar sewa yang dikenakan seperti satu rahsia negara yang amat besar sekali.

Kini premis yang telah dipopularkan oleh Kelantan Delights itu akan diberikan kepada suatu restaurant Korea. Dengan ini berbagai masakan negeri asing boleh dinikmati di Suria KLCC. Tetapi, jangan kita harapkan mendapat masakan Melayu di situ.

Apakah gambaran yang hendak diberikan oleh pengurusan Suria KLCC? Salahkah kalau disimpulkan bahawa mereka berpandangan bahawa masakan Melayu tidak layak disajikan kepada pengunjung Menara Kembar Petronas?

Kini tiggal 10 buah sahaja kedai yang diusahakan Melayu daripada 325 buah kedai di KLCC. Apakah ini tidak menimbulkan keresahan di kalangan orang Melayu? Apakah pihak berkuasa tidak langsung prihatin dengan perkembangan ini dan sikap pengurusan Suria KLCC?

Kabarnya keadaan di Alamanda Putrajaya yang juga diuruskan Suria KLCC, tidak banyak berbeza dengan apa yang sedang berlaku di Menara Kembar Petronas. Ini kerana Ketua Pegawai Eksekutif Alamanda adalah isteri kepada Brian Andrew, iaitu Lisa Words. Apakah tidak aneh isteri boleh dilantik sebagai boss anak syarikat di mana suaminya menjadi ketua?

Perkembangan ini sebenarnya memberi implikasi besar terhadap kedudukan perniagaan Melayu di kompleks beli belah yang bertaraf antarabangsa. Orang Melayu sendiri tidak mengharapkan pembelaan dari komplek yang dikuasai bukan Melayu seperti Mega Mall atau One Utama. Tetapi kompleks membeli belah yang dikuasai sebuah Syarikat Kaitan Kerajaan (GLC) tentunya perlu ada sedikit pertimbangan untuk menggalakan peniaga Melayu.

Komen:

Saya difahamkan bahawa Suria KLCC diuruskan oleh sebuah syarikat pengurusan daripada Singapura. Adakah ini benar? Mengapa jadi begini? Inikah satu daripada bukti bahawa di era merdeka ini pun masih ada orang Melayu yang berjiwa hamba di mana dagang lalu ditanakkan, kera di hutan disusukan, ayam di kepok mati kelaparan, itik di air mati kehausan sedangkan anak di rumah sendiri mati kebuluran?

Apa akan kerajaan lakukan untuk membetulkan keadaan ini dan untuk mengikis jiwa abdi seperti yang berlaku di Suria KLCC ini? Mengapakah Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia tidak tunjuk keprihatinan terhadap kes-kes seperti ini? Atau, mungkinkah rakyat jelata sendiri yang terpaksa memilih cara terbaik untuk melaksanakan sesuatu corrective measures terhadap kepincangan seperti ini? – Ruhanie Ahmad

2 comments:

Hamizi said...

pak lah kan nak bagi peluang "sama rata" kepada semua...

untuk permulaan dia "rata"kan dulu semua peluang kepada orang-orang Melayu, lepas ni dia bahagi "sama" kawan-kawan golf dan anak-beranak dia...

ha kan "sama rata"... alah... macam tak biasa...

puteramaya said...

Hamizi

Anda ni kelakar juga ya? Jaga baby tu baik-baik. Dan, kerjaya serta pendidikan juga jangan diabaikan.

Salam takzim