Sunday, September 7, 2008

JANGAN SENSASI ISU SENSITIF- PM

TASEK GELUGOR 6 Sept. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengingatkan semua pihak supaya tidak mensensasikan isu sensitif sehingga menimbulkan rasa marah dan tidak senang hati di kalangan kaum di negara ini.

Menurut Perdana Menteri, perkara yang berkaitan dengan agama, kontrak sosial atau melibatkan perkauman tidak sepatutnya ditimbulkan kerana ia akan menye babkan kaum-kaum berkenaan berasa bahawa sensitiviti mereka diketepikan. – Utusan

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0906&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_23.htm

Nota: Dua tiga tahun yang lalu Abdullah pernah dipuji-puji oleh sebuah akhbar berbahasa Inggeris tempatan yang ketika itu dikelolalakan oleh seorang Timbalan Ketua Pengarang yang diimport daripada Seberang Selat Teberau. Kata akhbar itu, Abdullah akan tercatat dalam sejarah sebagai seorang pemimpin yang memperjuangkan keterbukaan di Malaysia.

Berikutan itu, pelbagai keterbukaan dilaporkan oleh media perdana Malaysia, khususnya media bukan Bahasa Melayu. Maka mulalah kedengaran suara dan bicara mengenai NGO yang mempersoalkan Islam, mengenai kontrak sosial, mengenai UMNO kononnya melakukan pembersihan entik keturunan India, mengenai Perlembagaan Persekutuan kononnya perlu dimansuhkan kerana menindas bukan Melayu dan sebagainya.

Apabila orang Melayu dan Bumiputera bersuara, mereka dituduh sebagai menyuarakan isu-isu sensitif. Apabila orang Melayu dan Bumiputera bersuara, mereka diminta bertoleransi dan memelihara perpaduan serta ketahanan nasional.

Hari ini, ada pihak yang sudah memadamkan tulisan Jawi di papan-papan tanda jalan. Adakah salah jika orang Melayu bersuara dan menentangnya? Hari ini UMNO dipertikaikan kerana menyatakan hakikat dan fakta sejarah. Salahkah UMNO bertindak demikian?

Hakikatnya, Abdullah memang dah bagi banyak sangat muka kepada pihak-pihak tertentu. Tak payah dihuraikan perkara ini satu persatu. Tetapi cukup sekadar untuk direkodkan di sini bahawa menjelang PRU12 memang segolongan Melayu dan Bumiputera prihatin merasakan Melayu dan Bumiputera sudah jadi warganegara kelas ketiga di tanahairnya sendiri!

Sebab itulah sesudah PRU12 ada golongan Melayu mula membicarakan semula soal ketuanan dan kedominan Melayu di Malaysia. Tapi, usaha ini juga disifatkan sebagai anti-Melayu.

Inikah akibat keterbukaan yang diperjuangkan oleh Abdullah seperti yang dipuji-puji oleh seorang Timbalan Ketua Pengarang sebuah akhbar Inggeris tempatan yang didakwa sebagai anak didik seorang Hamba Allah dari seberang Selat Teberau?
- Ruhanie Ahmad

No comments: