Wednesday, June 11, 2008

KEPALSUAN TERANCANG
DAN BERKESINAMBUNGAN?

Kiriman Hakimie

Ketika berucap dalam suatu kempen pra pilihan raya umum (PRU12) di Terengganu, pada 1 Mac 2008, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, dilaporkan oleh media massa sebagai berkata bahawa beliau berhasrat membanteras kemiskinan di Malaysia.

Prime Minister Badawi: 'My Goal is to Completely Eradicate Hardcore Poverty From Malaysia'

Kuala Lumpur, Malaysia: (ots/PRNewswire) - Radical Anti-Poverty Programme Is Key Part Of Prime Minister Badawi's Plans For 'Prosperity For All'

Prime Minister Abdullah Badawi, campaigning today in Terengganu, in northern Malaysia, spoke about his "ambitious but achievable" programme to eradicate all hardcore poverty from Malaysia.

Speaking as he campaigned ahead of the March 8th general elections, Mr. Badawi said that tackling poverty and sharing the benefits of wealth creation had been a key priority of his government over the last four years.

"It is time now to up the pace in our anti-poverty drive, with a renewed mandate, renewed vigour and a tougher goal," he said.

Since 2004 Mr Badawi's government has succeeded in reducing hardcore poverty from 1.2% to 0.7% of the population.

"I can confidently pledge that, with a renewed mandate, we will eradicate hardcore poverty from our country completely. That is my
goal.

http://www.ad-hoc-news.de/Marktberichte/en/15723676/Prime+Minister+Badawi+'My+Goal+is+to+Completely+Eradicate

Bagaimanapun, tiga bulan selepas itu, dilaporkan pula bahawa kerajaan pusat pimpinan Abdullah menaikkan harga runcit petrol dan disel di seluruh Malaysia.

KUALA LUMPUR, Malaysia: Malaysia's government will not revise this week's drastic fuel price hikes despite opposition protests, a Cabinet minister said Friday, but he assured consumers that prices won't be raised again in the near term.

Domestic Trade Minister Shahrir Samad defended the government's move to end decades of heavy subsidies that have kept fuel prices among the lowest in Southeast Asia and strained government coffers.

"I don't personally think it has been a mistake to raise fuel prices by a substantial amount," Shahrir told reporters. "I think it's wise. It's the first time ever we can come to grip with the subsidy system."

The pump price of gasoline rose Thursday by a whopping 41 percent to 2.70 ringgit (US$0.87) a liter, or 10.23 ringgit (US$3.30) a gallon. Diesel prices shot up 63 percent to 2.58 ringgit (US$0.80) per liter.

Like other Asian countries, Malaysia had faced a spiraling fuel subsidy bill that could have been more than 56 billion ringgit (US$17 billion) this year due to rising world oil prices.

Although the government wants to ensure pump prices are close to market rates, it isn't likely to review prices again in the short run, Shahrir said.

"Unless the global oil price rise is so apparent, I don't think (domestic fuel prices) will go up. It's more likely that the government will absorb (any further increases)," he said. "It will remain at 2.70 ringgit for a while."

In addition to the fuel hike, Malaysia also increased electricity tariffs from July by as much as 26 percent for some consumers.

The opposition Democratic Action Party staged small protests Thursday to denounce the sudden price hikes as excessive and a burden for the poor.

PROTES, an anti-inflation coalition of opposition parties and non-governmental groups, has called for rallies nationwide that will peak in a mass demonstration in Kuala Lumpur on July 12 to force the government to back down from the plan.

Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi has urged the people to remain calm and not take to the streets.

Shahrir accused opposition parties of exploiting the issue but said Abdullah's administration — which has been weakened after shock election losses in March — is ready to face any possible backlash.

"Situations like these are opportunities for our political enemies. We are prepared to face the consequences," he said.

Analysts have said that Abdullah, who has resisted calls to step down, may face renewed pressure to quit as the price hike will hit his main supporters — low-income rural ethnic Malays — the hardest.

His National Front coalition, which has governed since independence in 1957, suffered its worst setback after losing a third of Parliament seats and five of 13 states to the opposition in March polls.

Abdullah has said the revised energy prices would save the government 13.7 billion ringgit (US$4.4 billion; €2.9 billion), part of which will be used to help subsidize rising food prices.

http://www.iht.com/articles/ap/2008/06/06/business/AS-FIN-Malaysia-Fuel-Hike.php

Tindakan di atas amat memilukan. Ini kerana tindakan adhok yang baru dilaksanakan ini tidak mengambilkira akan konsekuensi dan reperkusi yang berpanjangan.

Ia juga tidak mengambilkira unjuran resesi dan inflasi (recession and inflation) sepertimana yang pernah dikaji oleh pakar-pakar Federal Reserve Banks of Cleveland & San Francico) di Amerika Syarikat.

http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1025502

http://www.frbsf.org/publications/economics/letter/2005/el2005-28.html

Di samping itu, bukankah Abdullah pernah dilaporkan sebagai berkata bahawa beliau tidak akan merancang atau mengambil apa-apa pun dasar mahupun tindakan adhok sebagai jalan penyelesaian?

Bukankah kenaikan harga-harga komoditi petroleum ini dalam pasaran tempatan akan menyebabkan kenaikan kos di pelbagai sektor termasuklah dalam sektor perkhidmatan dan pembuatan secara rambang?

Bukankah faktor ini akan menyebabkan berlakunya pengurangan kuasa belian (purchasing power) rakyat jelata?

Dan, tidakkah tindakan ini juga akan memesatkan lagi kadar pengangguran dan kemiskinan dalam negara yang pernah diakui oleh Abdullah dalam ucapannya di Pusat Konvensyen Putrajaya pada 21/12/2003, telah berjaya dikurangkan oleh kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad?

Oleh: DATO' SERI ABDULLAH BIN HAJI AHMAD BADAWI
PERDANA MENTERI MALAYSIA
Tempat: PUSAT KONVENSYEN PUTRAJAYA

Tarikh: 21/12/2003
Tajuk: MAJLIS JASAMU DIKENANG SEMPENA PERSARAAN YABHG TUN DR MAHATHIR MOHAMAD

Bersyukur kita ke hadrat Illahi kerana dengan limpah dan kurniaNya, kita dapat menghadiri majlis yang penuh bermakna pada malam ini. Malam ini, kita berkumpul untuk memberi penghormatan kepada Yang Amat Berbahagia Tun Dr. Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Malaysia yang keempat. Malam ini, secara rasminya, Kerajaan Malaysia raikan beliau sebagai seorang negarawan yang ulung, seorang pemimpin yang telah mengabadikan dirinya demi kemajuan bangsa, agama dan negara.

Dalam perjuangan untuk memartabatkan rakyat dan negara, beliau tidak pernah kenal erti letih. Beliau tidak pula kenal erti kecewa atau putus asa. Berkhidmat, berkorban dan berbakti telah menjadi darah daging dalam hidup beliau.

Malam ini kita juga ucapkan terima kasih kepada Yang Amat Berbahagia Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali, seorang wanita, isteri dan ibu yang turut berkorban demi kepentingan rakyat dan negara. Terima kasih kerana sepanjang 22 tahun, Kak Hasmah tidak pernah merungut atau mengeluh kerana meminjamkan suaminya kepada negara. Kesetiaan, sokongan dan kasih sayang beliau telah membolehkan YABhg Tun Dr Mahathir untuk menumpukan segala daya usaha memimpin negara ke arah kecemerlangan.

Kepimpinan Dr. Mahathir telah banyak menukar wajah dan lanskap negara ini. Apabila beliau mengambil alih jawatan Perdana Menteri pada 16 Julai 1981, Malaysia baru sahaja menikmati status sebagai negara merdeka selama 23 tahun. Pada waktu itu, Malaysia merupakan sebuah ekonomi dunia ketiga yang masih bergantung kepada harga komoditi yang terumbang-ambing. Pada waktu itu juga, ramai yang mempersoalkan sejauh mana perpaduan nasional dapat dikekalkan, bagaimana masyarakat majmuk di negara ini dapat menjamin keamanan dan kestabilan.

Namun, dalam tempoh 22 tahun sebagai Perdana Menteri, Dr. Mahathir telah membawa Malaysia ke persada kecemerlangan. Malaysia telah melalui pelbagai pembaharuan fizikal, mental dan sosial. Malaysia telah menjadi negara yang disegani dan dihormati di pentas dunia. Ekonomi negara telah dipelbagai dan berkembang secara mampan. Perdagangan antarabangsa telah diperluaskan dan pasaran baru untuk keluaran negara telah diterokai. Malaysia mampu mencari jalan penyelesaian sendiri apabila rantau ini diancam krisis kewangan tidak lama dahulu. Negara kini berada dalam keadaan yang aman dan stabil. Kejayaan Malaysia sebagai negara membangun dan sebagai negara Islam telah diiktiraf dunia. Warisan pusaka yang ditinggalkan oleh Dr. Mahathir berada di mana sahaja kita melihat.

Pembangunan dan pembinaan infrastruktur negara telah berlaku dengan pesat, sehingga banyak kemudahan awam di Malaysia setanding dengan kemudahan yang disediakan di negara yang lebih maju. Kerajaan telah membina jalinan jalanraya yang menjalar ke seluruh negara, rangkaian komunikasi yang moden dan sebuah lapangan terbang antarabangsa yang diiktiraf antara terbaik di dunia. Kini, terdapat pelbagai bangunan mencakar langit yang menonjolkan kesenian dan kehalusan budaya tempatan. Ini semua telah menjadi simbol kemampuan dan kemakmuran Malaysia.

Dari segi pembangunan mental, Malaysia juga telah mencatatkan perubahan yang mendadak di bawah pimpinan Dr. Mahathir. Kewibawaan dan keberanian beliau untuk menyuarakan idea dan pendapatnya, untuk berkongsi wawasannya dengan orang ramai telah menyuntik keyakinan diri pada rakyat Malaysia. Dengan berbekalkan semangat Malaysia Boleh, kita kini percaya bahawa kita mampu menangani segala cabaran dan melepasi segala rintangan yang dihadapi. Kita yakin bahawa kita boleh bersaing dengan mana-mana bangsa di dunia. Pembangunan sumber manusia telah melahirkan barisan muda yang mempunyai kebangaan nasional dan nilai maruah yang tinggi, sebuah barisan yang berpelajaran, kreatif dan mempunyai pemikiran kritis - barisan yang bakal membawa negara ke tahap kegemilangan. Mentaliti inilah yang perlu terus dipupuk dan diperkuat - agar Malaysia dapat membina di atas tapak kejayaan yang telah disediakan oleh Dr. Mahathir.

Purata pendapatan dan kualiti hidup rakyat telah bertambah baik jika dibandingkan dengan 22 tahun yang lalu.. Kadar kemiskinan telah diturunkan dan lebih ramai rakyat Malaysia berpeluang mengecapi kemakmuran negara. Bilangan rakyat yang mahir dan berpelajaran telah bertambah. Formula perkongsian kuasa telah mengukuhkan perpaduan antara kaum, menjurus kepada persefahaman antara rakyat yang semakin ketara, toleransi agama yang semakin baik.

In the international arena, Dr. Mahathir realised that being a developing nation need not mean that we have to accept being marginalised. He has shown that being a developing nation does not mean that we cannot conduct ourselves with pride and dignity. His statesmanship has given Malaysia a reputation as a country that holds firmly to principle and campaigns tirelessly for justice. We speak with enough clarity to be heard and we speak with enough conviction to be taken seriously. Our engagement in multilateral initiatives and organisations, whether in ASEAN, APEC, NAM, the OIC or the UN is well documented. Our involvement in South-South cooperation through events such as the Langkawi International Dialogue is testament to our commitment to the "Prosper Thy Neighbour" philosophy. Malaysia is now truly a full and active participant in the global race.

There is ample evidence that Dr. Mahathir is a man of great foresight and vision. Few people would have imagined 22 years ago that oil palm plantations could be transformed into a gleaming new government administrative centre. And yet here we are, gathered together in the Putrajaya Convention Centre, in the middle of a grand design turned into reality. Few people would have conceived of a developing nation's plan to build a Multimedia Supercorridor - an area where the latest developments and innovations in information and communications technology could be conducted. And yet the MSC has purposefully spearheaded Malaysia's push towards a 21st century economy.

There are numerous other examples where Dr. Mahathir has implemented bold initiatives that naysayers were sure would result in failure - the national car project , the Petronas Twin Towers, the Formula One circuit in Sepang come to mind. All of these projects have been successfully implemented and stand as a testament to the courage and farsightedness of an enduring leader.

It has been said that Dr. Mahathir is a man ahead of his time - a man whose thinking is frequently 5 or 10 years ahead of his fellow Malaysians. This quality has propelled Malaysia to great prosperity and laid the foundations for future growth. The challenge that is now faced by his successors, starting with myself, is to consolidate the gains and great leaps that we have taken as a nation under his leadership. It is my privilege to carry on his efforts to take Malaysia to greater heights. We must manage our success properly for the sake of future generations - that is the best way to preserve his legacy and to ensure that his efforts and sacrifices have not been in vain.

I had the honour of working alongside Dr. Mahathir in the Cabinet for 19 and a half years, including serving as his deputy for almost 5 years. I have cherished the opportunity of observing the man at close quarters and have been inspired by his vision, dedication, discipline and tenacity. I know that he is averse to being idolised. He is uncomfortable with adulation and excessive praise and that he accepts accolades with shyness and reluctance. However, I hope that he will allow us this opportunity to express our appreciation and gratitude for his contributions to the nation.

Bagi pihak Kerajaan Malaysia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada YABhg Tun Dr. Mahathir bin Mohamad, Bapa Pemodenan Malaysia. Kami berdoa agar beliau, Tun Dr. Siti Hasmah serta keluarga mereka akan tetap dilimpahkan rahmat dan berkat oleh Allah s.w.t. Kami berdoa supaya mereka sentiasa akan dilindungi Allah dan berada dalam keadaan sihat walafiat dan sejahtera. Semoga hari - hari persaraan akan diisi dengan kebahagiaan dan kegembiraan. Jasamu tidak terbalas tetapi akan sentiasa dikenang. Terima kasih.

http://paklahmudahtipu.blogspot.com/2003_12_01_archive.html

Oleh yang demikian, adakah janji-janji yang ditaburkan oleh Abdullah pada 1 Mac 2008, hanya suatu kepalsuan yang terancang dan berkesinambungan?

No comments: