Saturday, September 1, 2007

Anak Merdeka Berjiwa Hamba (2)

Hanya beberapa jam setelah saya mengirimkan posting Anak Merdeka Berjiwa Hamba?, saya menerima SMS yang membawa mesej berikut:

Kementerian Kewangan Indonesia menarik balik lesen stock broking PT Bank DBS, anak syarikat DBS Bank Singapura di Indonsia. Ini bukti Presiden SBY dan Timbalannya, Yusof Kalla, bukan sahaja mahu memprtahankan kedaulatan negaranya, tetapi juga tidak rela negaranya di‘rompak’ oleh Singapura.

Pemimpin Malaysia lain ceritanya. Bukan sahaja mereka membiarkan bank-bank Singapura beroperasi dengan senang di tanahair kita, tetapi memberikan juga kebenaran kepada bank-bank Singapura seperti OUB dan OCBC untuk membuka lebih banyak lagi cawangan di Malaysia.

Sementara itu, kerajaan Singapura pula menolak permohonan bank-bank Malaysia seperti CIMB dan Affin Bank untuk mendapatkan lesen membuka cawangannya di Singapura. - Ziza

Komen:
SMS kiriman Ziza seperti di atas wajar membuka minda dan keninsafan pemimpin kita dalam mengharungi fasa kedua perjuangan memperkasakan Malaysia dan kedaulatannya.

Mereka perlu tegas seperti SBY dan Jusuf Kalla. Mereka perlu tegas seperti Singapura. Sikap ketegasan seperti ini amat penting kerana kita insaf bahawa sebuah syarikat milik kerajaan Singapura kini dikatakan sedang berusaha keras untuk menjajahi dunia ekonomi dan perniagaan kita dengan skala yang lebih menyeluruh.

Pemimpin kita mesti insaf, kalau bank Malaysia tak boleh diizinkan beroperasi di Singapura, kenapakah kita terlalu sangat bermurah hati izinkan bank Singapura mengaut keuntungan di negara kita.

Kenapakah kita sahaja yang sentiasa memberi kepada Singapura? Dan, kenapakah kita juga yang sentiasa meminta-minta kepada Singapura? Kenapakah hubungan ekonomi dan perniagaan Malaysia-Singapura sentiasa lebih menguntungkan Singapura?

Inikah ertinya kata-kata: dagang lalu ditanakkan, kera di hutan disusukan, ayak di kepok mati kelaparan, itik di air mati kehausan, anak di rumah mati kebuluran? Inikah ertinya kita yang sudah merdeka memang masih lagi mmpunyai kelompok warga yang berjiwa hamba? – Ruhanie Ahmad

No comments: