Monday, August 25, 2008

TREND PEMILIHAN TAHUN INI

Aloq Staq

Tahun ini amatlah penting bagi ahli UMNO untuk menentukan barisan kepimpinan yang sepatutnya membawa parti kembali kukuh dan boleh mencapai matlamat perjuangan, setelah dimalukan dalam PRU12 baru-baru ini.

Tahun ini dapat disimpulkan adalah tahun pemilihan yang amat penting, paling penting, "maha" penting untuk mengembalikan keyakinan dan moral para ahli-ahli UMNO khususnya dan rakyat amnya. Kepimpinan parti ini sepatutnya sudah sedar bahawa dalam sebuah parti UMNO kini juga telah terpecah kepada beberapa kumpulan.

Dalam UMNO sekarang, ada kumpulan yang tetap kukuh menyokong dan mendokong kepimpinan sedia ada, ada pula yang tidak mahu kepimpinan tertinggi no.1 - tetapi mahukan kepimpinan diberi kepada orang no.2, ada pula kumpulan yang lebih drastik tidak mahu no.1 dan no.2 memimpin - tetapi berkehendakkan orang lain pula yang menjadi pemimpin parti. Ada orang terus tak nak sokong parti - selagi kepimpinan utama tak bertukar tangan. Ada orang sokong peralihan kuasa secara tersusun: dan mereka sudi dengan no.1 terus memimpin sehingga Jun2010 - ada pula yang tidak selesa dengan peralihan Jun2010 dan minta dipercepatkan.

Ini masalah dalaman parti, yang menambahkan lagi rencah dan punca-punca kelemahan parti, sedangkan parti ini dalam masa yang sama sedang dihentam habis-habisan oleh pembangkang dari luar. Tindakan segera untuk memulihkan parti perlu dilakukan segera. Tiada lagi masa untuk memulihkan parti ini.

Sayangnya, trend pemilihan kepimpinan parti pada tahun ini menunjukkan sedikit lagi tambahan rencah masalah kepada parti ... iaitu ada ahli-ahli telah mula dijual beli dengan wang sogokan demi menentukan seseorang calon yang bertanding mencapai matlamatnya menduduki jawatan tertentu.

Walaupun hakikatnya masalah ini adalah masalah yang selalu dihadapi parti sejak sekian lama dahulu, dan masalah ini sukar dihapuskan secara total, tetapi pada TAHUN PEMILIHAN 2008, masalah ini (sogokan wang kepada ahli untuk membeli undi) pastinya akan mengakibat barah PRU12 yang telah melanda parti akan lebih parah serta bernanah kronik dan sudah pastinya matlamat untuk mengadakan satu barisan kepimpinan "bersih" sukar dicapai demi pemulihan parti! ....

Inilah kebimbangan yang YB Datuk Mukhriz Tun Mahathir nyatakan dalam kenyataan akhbarnya baru-baru ini, beliau dipetik sebagai berkata "Dalam keadaan gejala rasuah politik yang sedang berleluasa dalam negara kita sekarang ini, keyakinan saya untuk bertanding jawatan Ketua Pemuda terhakis. Kalau amalan ini dibiarkan berlaku pada masa ini, saya tidak yakin akan mendapat cukup pencalonan,"

Sebelum itu, Datuk Mukhriz juga pernah mendakwa bahawa terdapat penyelewengan dalam pemilihan di peringkat cawangan Pemuda UMNO di seluruh negara. "Keadaan ini amat merunsingkan saya, kerana saya anggap pemilihan pada tahun ini sebagai yang terpenting dalam sejarah UMNO. Bila berakhirnya pemilihan pada Disember nanti ia akan menentukan timbul dan tenggelamnya UMNO."

Lagi satu trend "BARU" dalam pemilihan kali ini adalah dengan cara memperkenalkan diri sebagai "orang kuat seseorang" demi menagih undi dari akar umbi ...

Baca posting sepenuhnya di:
http://www.mykmutara.net/x/index.php?option=com_content&view=article&id=106:trend-pemilihan-tahun-ini-&catid=34:politics

No comments: