Sunday, January 20, 2008

Apakah Kata Abdullah
Kepada Warga UMNO?

PWTC, 2.00 petang, Selasa, 22 Januari 2008, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan berdepan dengan kira-kira 4000 warga kepimpinan UMNO peringkat negeri dan bahagian dari seluruh negara untuk membincangkan isu PRU12.

Apakah mauduk pertemuan itu? PRU12 sudah hampir tiba? PRU12 lama lagi tarikhnya? Proses pemilihan UMNO peringkat bahagian dan pusat bagi semua peringkat yang sudah ditangguhkan sekian lama akan ditangguhkan lagi sehingga selesai PRU12?

Adakah Abdullah akan memberi kata dua kepada warga kepimpinan UMNO bahawa beberapa orang menteri, timbalan menteri, menteri besar, ketua menteri, exco negeri, ahli parlimen dan adun akan dipesarakan menerusi PRU12?

Orang Luar

Mungkinkah Presiden UMNO itu akan merayu kepada seluruh hadirin supaya menerima sesiapa sahaja yang diketengahkan oleh pucuk pimpinan BN sebagai calon di kawasan masing-masing, waima “orang luar atau orang dalam,” waima muka baru atau darah muda?

Beranikah Abdullah berterus terang kepada warga kepimpinan UMNO bahawa keadaan “gelanggang perang” di beberapa negeri mutakhir ini agak suram kepada UMNO dan BN akibat beberapa kelemahan UMNO sendiri di semua peringkat?

Atau, adakah pertemuan itu sekadar satu taklimat biasa untuk membolehkan Abdullah menghuraikan soal-soal sosio-ekonomi dan politik tanah air menjelang PRU12 dengan fokus kepada propaganda koridor pembangunan wilayah, kenaikan harga barang keperluan tidak dapat dielakkan kerana mekanisme pasaran, pembangkang dalam keadaan lemas, UMNO dan BN sentiasa cergas, dan status quo peratusan kemenangan BN dalam PRU12 kelak masih lagi menjulang manifesto cemerlang, gemilang, terbilang?

Reality Check

Pendek kata, mungkinkah banyak “sampah dan nanah” yang akan terus disorokkan ke bawah karpet, atau Abdullah akan secara ikhlas merungkai dada dan hatinya mengenai situasi sebenar yang menyelubungi UMNO dan BN ketika ini?

Akhir sekali, beranikah Abdullah mengulangi kata-katanya November 2007, bahawa “saya pantang dicabar” sambil menghentak-hentak rostrum di hadapannya?

Apa pun yang akan disuarakan oleh Abdullah, saya tetap kirimkan salam perjuangan yang abadi kepada seluruh hadirin, dengan harapan Abdullah kini mulai insaf bahawa UMNO di era kepimpinannya memang telah menyebabkan banyak pihak memendam rasa bagaikan api di dalam sekam akibat keengganannya membuat relity check ke atas dirinya sendiri selama ini! – Ruhanie Ahmad

No comments: