Thursday, August 30, 2007

Thursday, June 14, 2007

Eksport Batu Ke S’pura:

Persetankanlah Semangat
Kemerdekaan Yang Lapuk

Mohamad Alimin Othman

[Di bawah ini adalah respon Blogger Mohamad Alimin Othman kepada posting saya mengenai eksport batu pejal dan debu kauri ke Singapura yang menjadi-jadi kebelakangan ini. Kalau dibaca sekali imbas, kenyataan ini seolah-olah membidas saya. Tetapi, bila dibaca berkali-kali, anda maklum sendirilah maksud suara hati beliau yang tersirat dengan sebenar-benarnya. – Ruhanie Ahmad.]

Sebagaimana saya hampir percaya bahawa segala fakta berkaitan penjualan debu dan batu kuari ini 100 peratus benar, saya juga ingin sekali untuk mempercayai bahawa Pak Lah tidak pernah terlibat dalam isu ini. Jadi, jangan sekali-kali menyalahkan Pak Lah atas isu ini sebab saya pernah percaya bahawa PM kita tak tau apa-apa. Apatah lagi menyalahkan kerajaan yang diterajui oleh Pak Lah! Dalam Islam pun kita dilarang menghukum mereka yang tak tahu (untuk makluman semua "tak tahu" dalam bahasa arabnya jahil).

Kita semua tahu bahawa debu dan batu kuari tidak termasuk dalam kategori "hydraulic fill" maka sekali lagi saya ingin mempercayai bahawa apa yang dilakukan tauke-tauke cina (atau siapa saja!) ini adalah tidak salah sama sekali. Jika kita merasakan kita diperbodohkan oleh Singapura, kita kena terimalah hakikat yang kita sememangnya bodoh-bodoh belaka. Itu sebab saya konsisten bahawa idea menjual negara kepada Singapura, idea lebih baik dan rasional. Siapa boleh bagi jaminan, yang kita akan maju pada tahun 2020 sekiranya Malaysia tidak dijual kepada Singapura. (Mungkin Tun Dr. Mahathir sorang kot). Persetankanlah semangat kemerdekaan yang dah lapuk tu. Semangat kemerdekaan ni hanya untuk orang-orang macam Datuk je. Zaman sekarang mana ada orang nak fikir semua tu. Kita perlu fikir maca mana nak cari duit. Kabel telefon pun orang dok jual, apa nak kecoh sangat dengan debu dan batu!

Kerajaan (atau sesiapa saja yang terlibat dalam penjualan ini) tidak melakukan sebarang kesalahan. Jangan disalahkan kerajaan. Jika ada pun kesalahan yang dilakukan oleh pemimpin kita, bukanlah dari sudut undang-undang. Tetapi dari sudut etika dan mungkin rukun negara kedua (kesetiaan kepada raja dan negara). Benda etika ni bukan boleh masuk mahkamah pun. So peduli apa!

Datuk kata kita perlu gubal undang-undang! Jangan mengarut Datuk. Jangan mengharap bulan jatuh ke riba. Berpijaklah di bumi yang nyata. Dato lebih arif dari saya berkaitan hal ini. Takkanlah orang-orang ini begitu bodoh untuk tabur debu dan batu kuari ke dalam periuk nasi mereka. Dari masuk dalam periuk, lebih baik jual kat Singapura. Dapatlah juga duit buat beli lauk makan tengahari. Bukankah begitu, lebih cerdik!

Sebagaimana Datuk, sebagai warga Malaysia yang merdeka saya tidak suka kepada Singapura. (Tetapi saya begitu berat hati, terpaksa mempercayai bahawa saya bukan lagi anak merdeka). Tetapi sebagai seorang manusia, kita perlu kesian dengan Singapura yang begitu memerlukan tanah untuk terus hidup. Rakyatnya semakin bertambah. Kalau tidak ditambak laut, dimana mereka nak tinggal? Nak tambak laut, kena ada pasir. Mana nak cari pasir? Kalau kita tak jual, siapa lagi nak kesiankan mereka? Rakyat Singapura pun manusia juga. Kalau kita jual pasir pun bukan habis pun pasir kita. Rakyat Johor je yang tak nak jual pasir ni. Rakyat negeri lain nak! Jadi kalau orang Malaysia jual pasir kat Singapura tu patut kita bersyukurlah, masih ada lagi orang yang berhati mulia di zaman hadhari ini. Bukan macam TDM yang tak nak bagi air dan pasir kat singapura!

Sebelum mengundur diri, saya nak minta maaf kat Datuk. Bukan niat saya untuk suruh Datuk berhenti dari membuat sebarang pendedahan. Teruskanlah usaha Datuk untuk membuat pendedahan. Namun ingatlah nasihat saya, zaman Datuk, zaman TDM dah pun berakhir. Datuk tunaikan tanggungjawab Datuk, dan saya juga akan menunaikan tanggungjawab sebagai warga dijajah untuk mempertahankan kerajaan Singapura pimpinan Pak Lah! (maaf tersasul! Kerajaan Malaysia! Orang muda pun selalu gak tersasul.) – Khamis, 14 Jun, 2007, 3:24 PM


Posted by mayaputera at 4:33 PM



“Kalau Pak Lah Jual Johor
Pun Saya Sokong” - Blogger

“Kalau Pak Lah kata nak jual Johor kat Singapura pun saya sokong.” Begitulah kenyataan blogger Mohamad Alimin Othman sebagai respon kepada posting saya dalam blog www.kuda-kepang.blogspot.com mengenai ura-ura tanah kampus Universiti Malaysia di Petaling Jaya akan diambilalih oleh sebuah syarikat gergasi tidak lama lagi.

Di bawah ini saya paparkan suara hati blogger tersebut seperti berikut:

Maklumat ini (ura-ura tanah kampus UM diambilalih oleh korporat) hanyalah ura-ura. Jika benar sekalipun, apa salahnya? Di Sepang kan lebih aman dan damai - sesuai untuk golongan akademik. Golongan akademik ni duduk kat kotaraya buat dia orang sakit otak je.

Hartanah kat PJ tu bernilai. Rugi kalau just guna untuk aktiviti subsidi. Kalau buat projek boleh untung. Walaupun Tan Sri Quek Leng Chan untung, dia bagi jugak nanti kat orang Melayu sikit (tak kiralah sapa dapat nanti. Kalaulah dapat kat KJ ke, PM ke, TPM ke, ahli MT (UMNO) ke, mereka ni bukankah Melayu jugak!).

Saya sentiasa berdoa agar Pak Lah menjadikan ura-ura ni jadi kenyataan. Betul! Kalau Pak Lah kata nak jual Johor kat Singapura pun saya sokong. Apa salahnya? Tak payah lagi kita dok pening kepala pasal jambatan. Banyak masalah boleh settle. Itu punya bisness lagi banyak untung. (Meniaga negeri lagi untung dari meniaga unta!!) Kalau Johor jadi Singapura, kita tak payah pakai jambatan lagi untuk ke Singapura. Sultan Lagi pun nak tunggu Malaysia maju lambat lagi. Rakyat Malaysia ni bodoh-bodoh belaka. Maca mana nak maju?

Suara hati blogger Alimin seperti di atas dijawab oleh blogger Hamizi dengan kata-kata berikut:

“Alimin... reverse pschycology betul... Tapi itu adalah salah satu ucapan Tun Dr Mahathir (TDM) di Johor... Malah TDM syorkan juallah Kedah juga satu Malaysia, kalau nak cepat maju...”

Saya memberikan respon yang agak panjang kepada Alimin. Antaranya, saya katakan bahawa saya akur dengan saranannya supaya kita biarkanlah semuanya menjadi realiti. Biarkan, biarkan!!!

Saya faham mengapakah Alimin bersuara sedemikian. Setelah melawati blognya, saya dapati beliau adalah golongan rakyat yang prihatin dan sensitif kepada apa yang berlaku di Malaysia hari ini.

Jadi, bila Alimin mengatakan “kalau Pak Lah kata nak jual Johor kat Singapura pun saya sokong”, suara itu sebenarnya mencerminkan kekecewaan yang amat sangat terhadap apa yang sedang terjadi masa ini. Berapa ramai lagikah agaknya rakyat Malaysia yang kini bersikap seperti Alimin? Adakah pembesar negara insaf akan hakikat seperti ini? Atau, adakah beliau akan terus didodoikan dengan suara-suara yang lunak dan merdu sementara agama, negara dan bangsa tercinta ini menjunam ke arah kehancuran? – Ruhanie Ahmad

Posted by mayaputera at 1:36 PM

No comments: