Tuesday, January 1, 2008

Dua Keputusan Besar
Yang Menjengkelkan

Saya tak berani nak kata apa-apa kerana takut dituduh sebagai menghina keputusan mahkamah. Oleh itu, anda bacalah sendiri dua berita di bawah ini. Kedua-duanya membabitkan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail.

Tetapi, berita yang tersiar dalam akhbar-akhbar 31 Disember 2007, adalah mengenai dua lelaki Melayu-Islam, sementara berita yang tersiar pada 18 Disember 2007, adalah mengenai 31 lelaki keturunan India.

Atas nama keadilan dan kesaksamaan, anda fikir-fikirkanlah sama ada keadilan dan kesaksamaan memang milik semua warganegara Malaysia tanpa mengira kaum? Dan, inikah tanda-tanda awal bahawa orang Melayu-Islam akan jadi warganegara kelas ketiga di bumi bertuah bernama Tanah Melayu ini?
– Ruhanie Ahmad

Rayuan Ikat Jamin
2 Lelaki Ditolak

KUALA TERENGGANU 30 Dis. – Mahkamah Sesyen di sini hari ini menolak permohonan rayuan ikat jamin dua lelaki yang didakwa menggunakan kekerasan dan cuba mencederakan seorang anggota polis dalam kejadian rusuhan di sini pada 8 September lalu.

Hakim Hassan Abd. Ghani mengekalkan keputusan tidak membenarkan ikat jamin ke atas Azman Abd. Aziz, 21, dan Suwandi Ab. Ghani, 38, selepas dimaklumkan pihak pembelaan telah memfailkan rayuan yang sama di Mahkamah Tinggi di sini pada 11 Disember lalu.

Hassan berkata, Mahkamah Sesyen tidak boleh membuat keputusan selepas rayuan ikat jamin itu dikemukakan di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu.

Hassan juga menangguhkan perbicaraan kes kedua-dua lelaki tersebut ke 20 hingga 24 Januari dan 27 hingga 31 Januari ini selepas menerima permohonan penangguhan perbicaraan daripada pihak pendakwa.

Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail, Mohd. Hanafiah Zakaria dan Ishak Mohd. Yusof mewakili pihak pendakwaan manakala kedua-dua tertuduh diwakili Tun Dr. Salleh Abas, Datuk Wan Mutalib Embong dan Mohamed Hanipa Maidin.

Abdul Gani dalam permohonannya berkata, pihak pendakwa mahu mengendalikan perbicaraan kes berkenaan secara bersama dengan tiga kes rusuhan yang telah didakwa di Mahkamah Majistret di sini sebelum ini.

‘‘Pihak pendakwa mahu menjimatkan masa mahkamah dengan mengendalikan perbicaraan keempat-empat kes ini secara bersama kerana kejadian, masa (time proximity) dan mempunyai tujuan (common purpose) yang sama,” katanya.

Wan Mutalib dalam hujah balasnya berkata, penangguhan itu hanya akan menambah penderitaan yang alami oleh kedua-dua tertuduh.

‘‘Azman dan Suwandi mengalami satu pengalaman baru apabila ditempatkan dengan penjenayah berat, pesakit AIDS dan HIV di dalam penjara walaupun mereka masih belum didapati bersalah,” ujarnya. - Dipetik daripada Utusan Malaysia 31 Disember 2007

31 Terbabit Perhimpunan Haram
Dibebas, Dilepas Tuduhan Cubaan Bunuh

SHAH ALAM 17 Dis. - Mahkamah Sesyen Shah Alam hari ini melepaskan dan membebaskan 31 orang atas dakwaan cubaan membunuh seorang pegawai polis semasa perhimpunan haram anjuran Hindu Rights Action Force (Hindraf) di hadapan Kuil Sri Subramaniar, Batu Caves, Kuala Lumpur pada 25 November lepas.

Hakim Nursinah Adzmi membuat keputusan itu setelah membenarkan permohonan Peguam Negara (AG), Tan Sri Abdul Gani Patail yang memutuskan untuk menarik balik pertuduhan itu terhadap mereka.

Kesemua 31 tertuduh sebelum ini minta dibicarakan atas beberapa pertuduhan termasuk tuduhan cubaan membunuh mengikut Seksyen 149/307 Kanun Keseksaan itu.

Bagaimanapun, daripada 31 orang itu, hanya enam orang iaitu lima penuntut Institusi Pengajian Tinggi (IPT) dan seorang penuntut maktab perguruan dilepaskan dan dibebaskan daripada kesemua pertuduhan, sementara baki tertuduh yang lain masih menghadapi beberapa pertuduhan lain.

Enam orang yang dilepas dan dbebaskan daripada kesemua pertuduhan ialah L. Thiyagarajan, 31; K. Thinagaranpillay, 23; A. Vasantarao, 19; S. Ramesh Kumar, 22; S. Mugilan Dever, 20; dan G. Suman, 20.

Daripada baki 25 tertuduh, 16 orang menukar pengakuan kepada bersalah terhadap tuduhan menyebabkan kerosakan tujuh buah kereta dan dua pintu pagar kuil itu mengikut Seksyen 149/440 Kanun Keseksaan.

Lapan orang pula menukar pengakuan kepada bersalah terhadap dua pertuduhan iaitu menyebabkan kerosakan tujuh buah kereta dan dua pintu pagar kuil itu dan mengikut Seksyen 27 (5) (a) Akta Polis 1967 iaitu dijumpai dalam perhimpunan haram terbabit.

Sementara seorang tertuduh menukar pengakuan kepada bersalah terhadap tuduhan pilihan menunjukkan kekerasan jenayah dengan niat untuk menakutkan pegawai polis semasa perhimpunan haram itu.

Dalam prosiding kira-kira 45 minit yang berakhir pada pukul 1 tengah hari itu, Hakim Nursinah menetapkan 27 Disember ini untuk fakta dan hukuman terhadap kesemua tertuduh.

Mahkamah juga membenarkan kesemua tertuduh, masing-masing dibebaskan dengan ikat jamin RM500 dengan seorang penjamin.

Keputusan Hakim Nursinah yang membenarkan jaminan jelas melegakan anggota keluarga tertuduh yang terpaksa bersesak-sesak memenuhi mahkamah sejak awal pagi.

Peguam K. Ragunath yang mewakili pihak pembelaan bagi semua tertuduh kemudian mengucapkan terima kasih kepada mahkamah dan Peguam Negara berhubung keputusan menggugurkan dakwaan cubaan membunuh terhadap kesemua tertuduh dan keputusan untuk melepaskan dan membebaskan lima penuntut terbabit daripada kesemua pertuduhan. – Dipetik daripada Utusan Malaysia 18 Disember 2007

2 comments:

lamandau said...

"Malaysia will be bankrupt if the government reduces the price of petrol- Najib
Appended below is my comment in Tunku's blog:-

"Wow, wow, whom Najib is trying to fool? The country won't go bakrupt , look at the taxes paid by Petronas every year ....about 80 over billion RM!! Subsidy petrol is no more than 10B RM , you still have got about 70B RM to gobble with!! The issue is how well and hard the government is putting efforts to curb inflation and the rising cost of daily commodities!!! Apa Shafie Apdal buat!! even warm water in restaurant is being charged at 75 sen a glass!!
Kita dah mempunyai pembangunan yang amat mencukupi untuk kebutuhan umum, apasalah nya kita slow-down kan sedikitpembangunan dan beri fokus kepada membetul keadaan ekonomi rakyat persei!!!
Subsidies are considered forms of mechinism in distributing wealth to the rakyat. Kita belum lagi ssampai ketahap dimana tarik keatas nampak betis dan tarik kebawah nampak punggung!! Oleh itu berilah pulangan yang setimpal melalui subsidi2 tertentu spt harga petrol dan toll demi kesejahteraan rakyat"

ScorpionStar said...

You tell me how Gani Patil going to prove the attempted murder charge by 31 people on one policeman with one brick stone?

Let's be logical here! Besides they are not let off the hook scot free except for 5 suspects.

Yang menjengkelkan adalah tafsiran saudara keatas keputusan mahkamah dan kecendurongan yang memesong terhadap sentimen kaum.

Please have a broad mind and be a responsible blogger.

http://scorpionmy.blogger.com