Wednesday, January 2, 2008

Awaslah Wahai Najib
Jangan Terlalu Naïve!

Saya hormat kepada Datuk Seri Najib Tun Razak. Berbanding Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, Najib terbukti lebih articulate. Beliau juga tidak naïve. Kementerian Pertahanan di bawah tanggungjawab beliau mempunyai rakgkaian perisikan yang cekap dan reliable.

Bagaimanapun, dalam keadaan hari ini, Najib seolah-olah berada dalam dilemma. Oleh itu, adalah lebih elok jika beliau berhati-hati dalam membuat sesuatu kenyataan. Jangan sampai masuk perangkap yang disediakan oleh pihak-pihak yang memang mahu menyingkirkan beliau daripada arus politik perdana.

Lantaran itu, saya paparkan di bawah ini intisari kenyataan Najib sewaktu merasmikan Persidangan Tahunan Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) kali ke-12 di Keningau, Sabah, pada Sabtu, 29 Disember 2007, yang saya petik daripada Mingguan Malaysia, Ahad, 30 Disember 2007 dengan jodol Amaran Pencetus Huru-Hara. Intisari kenyataan ini saya sertakan dengan komen saya sendiri seperti berikut:

Demonstrasi:

Demonstrasi jalanan adalah unsur tidak sihat. Demonstrasi jalanan adalah antara agenda politik sempit parti pembangkang. Kerajaan terpaksa menyekatnya bagi melindungi majoriti rakyat terus hidup aman dan makmur. Kerajaan bukan menafikan hak demokrasi rakyat atau menolak hak asasi. Tetapi, siapa yang akan menentukan kalau timbul perbalahan, konflik, mati terkorban dan harta benda rosak? Siapa yang akan bertanggungjawab kalau rakyat tidak dapat mencari rezeki yang halal? Apakah mereka yang menyuarakan hak demokrasi jalanan yang akan bertanggungjawab bila timbul huru-hara dalam negara?

Komen:

Di sini, saya hanya mahu tanyakan beberapa soalan sahaja. Sudahkah Najib membuat perbandingan antara perarakan gelombang kuning pada 10 November 2007, dengan demonstrasi Hindraf pada 25 November 2007? Siapakah dalang demonstrasi Hindraf? Pembangkang atau menantu Abdullah? Kalau pembangkang, mengapa tidak ditahan mana-mana pemimpin pembangkang berkaitan demonstrasi itu? Tetapi, kenapakah hanya ditahan lima orang pemimpin Hindraf di bawah Seksyen 8 ISA? Kenapa tidak ditahan mereka bawah Seksyen 73 untuk membolehkan polis menyiasat mereka? Dapatkah Najib meneka, mengapa jadi begini? Oleh itu, Najib tidak harus menari mengikut rentak yang disediakan oleh menantu Abdullah. Jangan main pukul borong bila membuat sesuatu kenyataan mengenai demonstrasi jalanan pada ketika ini. Elok disebut secara spesifik siapa yang dimaksudkan.

Amaran:

Tindakan tegas akan dikenakan kepada mana-mana kumpulan yang cuba mendapatkan sokongan politik dengan mencetuskan kekecohan. Tapi, ini tidak bermakna kerajaan akan isytiharkan darurat dengan sewenang-wenangnya kerana kerajaan tidak mahu dianggap sebagai menggunakan kuasa paksaan untuk terus memerintah negara.

Komen:

Kalau ada pihak yang cuba mendapatkan sokongan politik menerusi demonstrasi jalanan baru-baru ini, sehingga mencetuskan kekecohan, adalah Hindraf. Persepsi umum terhadap demonstrasi ini adalah sama seperti dalam komen saya di atas. Oleh itu, Najib perlu bangkitkan dalam Mesyuarat Kabinet, bagi pihak rakyat jelata, mengapakah pemimpin-pemmpin Hindraf tidak disoal-siasat menerusi Seksyen 73 ISA? Adakah sesuatu yang nak disembunyikan oleh pihak kerajaan?

Permintaan:

Rakyat perlu tolak usaha pihak tertentu yang cuba menimbulkan huru-hara. Rakyat perlu ambil iktibar daripada peristiwa berdarah yang mengorbankan seorang pemimpin parti politik di sebuah negara luar. Rakyat perlu menjaga dua perkara penting, iaitu keamanan dan ketenteraman negara, dan juga kestabilan politik dalam negara.

Komen:

Majoriti rakyat Malaysia memang menolak pihak yang cuba timbulkan huru-hara. Sebab itu majoriti mereka kutuk Hindraf. Tapi, siapa dalang Hindraf? Keluarkanlah Kertas Putih pasal hal ini dan bentangkan dalam Parlimen. Ini kerana demonstrasi Hindraf dan kenyataan Hindraf hampir-hampir mencetuskan huru-hara. Lebih serius lagi, usaha Hindraf meminta sokongan komuniti antarabangsa untuk mengisytiharkan Perlembagaan Malaysia sebagai “null and void” telah pun disifatkan oleh banyak pihak dalam kerajaan sebagai “pengkhianatan peringkat tinggi”. Tapi, apa sudah jadi? Dan, mengapakah pihak lain yang dijadikan sasaran kecaman demi kecaman oleh kerajaan sekarang ini?

Pembangkang:

Kerajaan tidak takut dengan pengaruh pihak tertentu, termasuk parti pembangkang, yang sengaja mahu menimbulkan huru-hara kerana sedar tidak akan mampu menewaskan kerajaan BN melalui pilihan raya. Kerajaan pimpinan BN tidak pernah mabuk kuasa untuk mengekalkan kuasa pemerintahan melalui jalan singkat, termasuk menipu rakyat, seperti yang didakwa oleh pembangkang.

Komen:

BN memang hebat. Tapi, pada waktu dan ketika ini harap pastikan sama ada wujud sesiapa yang mendalangi siasah negara. Benar atau tidak bahawa Najib sendiri kini dikatakan sedang diura-urakan untuk disingkirkan oleh sesetengah pihak menerusi pilihan raya akan datang? Oleh itu, Najib janganlah naïve! - Ruhanie Ahmad

Berita sepenuhnya boleh diakses menerusi link di bawah ini: http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2007&dt=1230&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_05.htm


2 comments:

Unknown said...

Dari posting Datuk, saya cabar Najib buat perkara-perkara ini:

Tanya dalam mesyuarat cabinet, siapa dalang demo Hindraf?

Kenapa pemimpin Hindraf tak disiasat habis-habisan?

Kenapa kerajaan tuduh Hindraf “pengkhianat peringkat tertinggi” tapi tak siasat pemimpin-pemimpinnya?

Kenapa tak ada Kertas Putih mengenai Hindraf?

Kalau Najib tak buat, suka hati dialah. Itu pilihan dia. Tapi, kalau tak lama lagi dia kena “baham beruang hitam” kita akan bersorak ramai-ramai: biarkan! biarkan!!!!

Unknown said...

Najib ni betul-betul macam tak tau politik. Asyik nak main selamat je. Mintaklah MIO nasihatkan, apa nak cakap, apa nak buat. Jangan ikut rentak Pak Lah atau Khairy je. Hancur badan dibuatnya nanti!!!!! Awas, jangan fakir diri anda selamat!!!!