Wednesday, January 16, 2008

Apa Harapan BN Di Pulau Pinang dan Kedah?
Dipetik daripada http://maisuara.blogspot.com

Suara menerima maklumat yang mengatakan bahawa kedudukan BN di Pulau Pinang dan Kedah dalam Pilihan Raya Umum ke-12 disifatkan sebagai kritikal.

Masalah di Pulau Pinang adalah akibat sikap pengundi Melayu yang tidak menentu akibat kecewa dengan pimpinan Datuk Seri Abdullah Badawi yang dikatakan tidak memberikan pembelaan total kepada mereka.

Kerenah Patrick Lim sebagai orang kuat Abdullah yang membangunkan projek-projek mega yang tidak memberi manfaat kepada masyarakat Melayu juga dikatakan sebahagian daripada sebabnya.

Di samping itu, kegiatan DAP dan PKR juga dikatakan akan menghakis sebahagian undi Melayu daripada BN.

Di Kedah, BN dikatakan menerima tekanan daripada PAS yang sentiasa aktif berkempen sejak beberapa bulan yang lalu.

Ini menyebabkan BN menimbang untuk mencalonkan semula beberapa muka lama yang berpengaruh di Kedah yang diketepikan dalam PRU11.

1 comment:

annonymous said...

Nampaknya jawapan Datuk bermirip non-komital aje!! Saya melihat soalan2 Fathi sebagai usaha untuk mengesahkan pendapat umum tentang penerimaan masyarakat luar bandar terhadap bloggers. Saya pun kerap mempersoalkan setakat mana pengaruh bloggers keatas masyarakat bandar dan luar bandar.
Pengundi2 bandar terutama pengundi muda mungkin terpengaruh dengan maklumat2 yang dipaparkan oleh bloggers kerana mereka menganggap perolihan maklumat tersebut sebagai eksklusif dan tidak mungkin tersiar dimedia perdana. Justeru itu, kita mungkin akan meyaksikan calon2 parti pemerintah dikawasan bandar akan berhadapan dengan pengundi2 yang lebih 'exposed' dengan isu2 yang di polemikkan. Berkemungkinan ianya akan membawa kepada kekucundangan.
Lain pula dengan pengundi luar bandar. Kebanyakan mereka ini telah melalui lebih dari 8 PRU. Tiap2 kali PRU mereka di dendangkan dengan kempen2 yang menusuk kalbu mereka ,lantas telah menukar mereka sebagi penyokong tegar pemerintah . Merka ini juga saya sering sebutkan sebagai "traditional BN voters" kerna amat sukar untuk memusingkan kiblat mereka. Merka inilah yang memastikan BN berolih kemenangan dalam setiap PRU!!!
Olih itu BN sudah pasti akan dapat mempertahankan kubu2 tradisional merka dan berkemungkinan mengalami kekalahan besar di bandar2 terutama sekali dimana jumlah pengundi cina amat besar. Saya merasakan kaum cina akan mengikut jejak rakan mereka di S'wak dan sudah pasti akan membawa kesangsaraan kepada parti komponen berasaskan cina dalam BN. Saya setuju bahawa Penang mungkin akan menjadi mangsa kepada sikap pengundi cina ini!!
Walaubagaimana pun, BN akan tetap utuh dan memenangi PRU ke 12 dan memperolihi majority 2/3!!! Trust in our traditional Voters!!!!