Thursday, October 30, 2008

UMNO HARUS BASMI BUDAYA POLITIK WANG, KATA TUN DR MAHATHIR

KUALA LUMPUR, 29 Okt (Bernama) - Umno harus membasmi segera budaya politik wang bagi mengelakkan rakyat daripada terus bosan dengan kelakuan-kelakuan pemimpin, kata bekas Presiden Umno Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Kalau dalam keadaan sekarang ini budaya politik wang itu masih tidak ditukar di kalangan pemimpin-pemimpin, saya khuatir pengundi akan merasa bosan dengan kelakuan mereka yang menjadi pemimpin kerana sogokan wang," katanya ketika ditemubual dalam Astro Awani di sini malam Selasa.

Bekas Perdana Menteri itu berkata Umno juga perlu mempunyai badan penasihat yang tidak mempunyai apa-apa kepentingan bagi memastikan proses penjenamaan semula parti itu berjalan lancar.

"Kalau mereka menjadi badan penasihat tetapi mereka guna pengaruh mereka untuk mendapat sesuatu untuk diri mereka, di sini terdapat konflik dan nasihat yang diberi mungkin tidak baik, tetapi jika kita ada satu badan yang bebas daripada kepentingan diri maka mereka boleh beri nasihat yang baik," katanya.

Dr Mahathir berkata bagi memulih semula kekuatan Umno dan memancing kembali pengundi di lima buah negeri yang ditawan pembangkang, parti komponen Barisan Nasional (BN) harus bersatu kembali serta tidak berbalah sesama sendiri.

"Jika mereka terus berkelahi sesama mereka, tidak ada faedah, sebenarnya prestasi BN dalam pilihan raya 8 Mac lalu, bukan saja Umno yang teruk malahan Gerakan, MIC, MCA, semuanya sudah hampir hancur, jika nak kuatkan balik BN, masing-masing kena turun padang, bekerja kuat, mendekatkan diri dengan rakyat dan menunjukkan teladan yang baik, " katanya. - BERNAMA

http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newspolitic.php?id=367800

No comments: