Thursday, October 16, 2008

PELUANG NAJIB JADI PM HANYA 45 PERATUS?

Ketua Perusuh adalah seorang blogger sosio-politik Malaysia yang tajam mata penanya. Hari ini beliau menyatakan bahawa setakat ini, peluang Datuk Seri Najib Tun Razak jadi Perdana Menteri adalah kira-kira 45 peratus sahaja.

Soalnya, adakah ramalan ini benar dan apakah alasan-alasannya? Untuk mengetahuinya, bacalah posting Ketua Perusuh yang saya cut-n-paste di bawah ini. – Ruhanie Ahmad

Bersemayam Di Tahta?

Ketua Perusuh

Najib Razak nampaknya setakat ini menjadi satu-satunya calon popular yang cuba diangkat untuk bersemayam di tahta Kerajaan Malaysia sebagai Perdana Menteri Ke 6. Gegak gempita seluruh alam buana Semenanjung Tanah Melayu dan Kepulauan Borneo. Malah ramai para penyokongnya bagaikan berpesta untuk memastikan bahawa Najib Razak berhak bersemayam di tahta tersebut.

Dalam tak sedar, kita semua terlupa bahawa masih ada banyak lagi rintangan yang pastinya akan menggugat dan seterusnya mematikan peluang bagi Najib Razak bersemayam di tahta Perdana Menteri Malaysia. Musuh-musuh politik beliau bukanlah semakin berkurang, namun telah bertambah dari sehari ke sehari. Itu belum lagi musuh dalam selimut yang pastinya menanti peluang untuk mencantas Najib Razak.

Janganlah kita lupa bahawa Abdullah Ahmad Badawi masih lagi berpeluang untuk dicalonkan walaupun beliau telah bertegas mengatakan bahawa beliau tidak akan bertanding pada pemilihan pucuk pimpinan UMNO kali ini. Dengan angka lebih daripada 6 digit wang yang telah dilaburkan, tentulah ianya akan memberikan pulangan yang dikehendaki. Mewah sungguh perwakilan dan pimpinan bahagian dalam UMNO kerana semua pihak telah menghulurkan sebanyak mungkin wang “tumbuk rusuk” dalam usaha mereka melobi.

Pada masa ini, maruah, harga diri dan jati diri perwakilan dan pimpinan bahagian nampaknya lebih rendah daripada binatang ternak yang disogokkan dengan makanan yang banyak sehingga gemuk sebelum disembelih dimasa akan datang. Kita biarkanlah dan tengok sejauh mana mereka rela menggadaikan diri mereka demi kepentingan duniawi (wang ringgit).

Berbalik kepada tajuk komentar kali ini, saya beranggapan bahawa peluang Najib Razak untuk bersemayam di tahta Perdana Menteri Malaysia cuma sekitar 45% sahaja setakat ini. Walaupun begitu jika pelobi dan penyokong Abdullah Ahmad Badawi berjaya dalam usaha mereka, pastinya peluang Najib Razak akan berkurangan lebih banyak lagi. Konsep siapa bayar lebih akan dapat undi yang lebih begitu teruk menular didalam UMNO dewasa ini.

Minggu kedua dan ketiga pencalonan peringkat bahagian pastinya akan lebih sengit bilamana lebih banyak lagi wang “tumbuk rusuk” akan ditaburkan untuk memastikan semua usaha pelobi mencapai sasaran yang dikehendaki. Yang pastinya semua ini tidak akan dapat dipantau, dikesan malah diambil tindakan oleh Jawatankuasa Disiplin UMNO. Malah seperti biasa semua aduan dan bukti lobi dan wang tumbuk rusuk ini bagaikan air yang dicurahkan ke daun keladi. Apalah yang mampu dilakukan oleh Tengku Ahmad Rithauddin dalam menangani kemelut rasuah dalam UMNO.

Oleh itu, siapakah yang akan menduduki tahta Perdana Menteri Malaysia yang Ke 6? Mungkin ada yang akan ketawa besar jika saya berpandangan bahawa tahta tersebut akan beralih kepada Pakatan Pembangkang? Mungkin juga Abdullah Ahmad Badawi akan bersemayam di tahta tersebut buat kali ke 6?

Walau siapa pun yang bertahta di jawatan Perdana Menteri Malaysia, ianya tidak akan terkecuali dari menjadi mangsa komentar/penulisan saya jika didapati menyeleweng. Malah ianya bertepatan dengan motto laman blog ini, “Yang Adil Disembah, Yang Zalim Disanggah”

” Ke Arah Malaysia Baru “

Ketua Perusuh
Bekas Felo Kanan
Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa – ISIS

http://ketuaperusuh.wordpress.com/2008/10/15/bersemayam-di-tahta/

3 comments:

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

boleh jadi ke teori sesat ni?

Lebon Botong said...

Pada saya Allah boleh buat. Namun melihat pd undian yg ada sah Najib jadi PM. perseoalannya mampukah dia menjadi imam pd org islam ... Pak Lah banyak x menjadi imam

Lebon Botong said...

Allah boleh buat apa sja. Melihat undian sah Najib jadi PM. Namun mampukah dia menjadi Imam sembahyang ? seperti Pak Lah